Contact
Contact
Contact

Ce este şi cum mă ajută optimismul

Sfaturi de la psihologul oncolog al clinicii Medisprof, Cristina Petrișor

Deseori vehiculat în zilele noastre, acest termen este asociat cu starea de bine, relaţii mai satisfăcătoare, chiar și cu longevitatea vieţii. Optimismul este o temă controversată, deseori asociată cu mituri care ne împiedică frecvent să îl dezvoltăm practic în vieţile noastre.

Ce este optimismul

Optimismul este o atitudine mentală care implică o gândire axată pe controlul evenimentelor negative de către propria persoană, încrederea că nu vor dura nelimitat (Nicio durere nu e pe vecie.), luarea în calcul a circumstanţelor negative (nu reducerea „răului” la propria persoana exclusiv), precum şi efortul de a identifica unele cauze. Cu alte cuvinte, ca optimist voi lua în calcul capacităţile mele de a interveni asupra situaţiei (Având o problemă de sănătate, văd că pot să ma ajut urmând un stil de viaţă sănătos.), rolul altor cauze (Poate că am contribuit la problema mea de sănătate, dar nu sunt eu singura cauza, fiind şi alți factori.) şi care sunt acele cauze (mediul de lucru, bagajul genetic, etc.).

optimism

Sursă foto: http://bit.ly/1LpysyK

Ce presupune optimismul

  • Să recunosc rolul personal în remedierea situaţiei (Eu pot să controlez problema. Ce anume pot face să o controlez?)
  • Să iau în calcul şi alte cauze, nu doar „vina” mea (Chiar daca am avut un rol în cauzarea problemei, nu pot spune că doar eu am contribuit.)

Ce nu este optimismul

  • Nu este resemnare
  • Nu este gândire vagă, idealistă (implică încredere în acţiunile mele în contextul problemei)
  • Nu este gândire iluzorie (este judecată axată pe ce pot face eu)
  • Nu este deresponsabilizare (ţine de rolul meu)
  • Nu este o caracteristică de neschimbat (dacă am gândit pesimist mai mult timp, nu înseamnă că „aşa sunt eu”.)

Cum mă ajută optimismul

  • Mă poate mobiliza să iau măsuri în direcţia stării de bine
  • Mă face să văd mai responsabil cauzele şi efectele problemei
  • Mă scuteşte de învinuire
  • Mă ajută că găsesc soluţii practice, nu ideale, dar neaplicabile
  • Mă învaţă că am o doză de control în viaţa mea, că pot să schimb lucrurile
  • Mă învaţă că nu sunt neajutorat

 optimisticSursă foto: http://bit.ly/1TMdfSh

Cum pot să îl aplic în viaţa mea

Studiile arată că optimismul este o atitudine, nu o caracteristică fixă cu care mă nasc şi rămân pe viaţă. Sunt veşti bune pentru că înseamnă că se poate antrena. Optimismul este asemenea unui obicei mental:

  • Un pas esenţial ca să mă bucur de efectele optimismului este să îl exersez de mai multe ori. E ca şi cum aş antrena un muşchi nedezvoltat. Nu e suficient să am un antrenament destinat lui. Mai degrabă să pun în funcţiune şi muşchii apropiaţi. Aşa e şi cu optimismul. Nu e suficient să îl practic doar într-un context favorabil, ci acolo unde nu eram obişnuit.
  • Un alt pas este să privim mereu rolul personal, ce îmi stă în putere să fac, rolul altor factori în declanşarea problemei şi tipul acestor cauze fără să reduc problema la vreunul dintre ei în mod exclusiv.
optimism

Sursă foto: http://bit.ly/1pk2uKD

Pentru programări la o întâlnire cu unul dintre specialiștii în psihologie oncologică, puteți suna la următorul număr de telefon: 0264 439 270.

Pentru orice alte informații, ne puteți contacta la următoarea adresă de e-mail: office@medisprof.ro

Suntem aici să vă ajutăm să vă faceți bine.