Contact
Contact
Contact

Există o legătură directă între stres și apariția cancerului?

Alături de abordarea nutrițională, una dintre cele mai vehiculate recomandări cu privire la prevenția cancerului se referă la evitarea stresului. Știm că stresul și formele sale derivate (de exemplu, traumele psihologice) sunt asociate cu apariția multiplelor tulburări psihologice și oncologice. Simțul comun ne arată că există o relație între stres și bolile canceroase, însă datele științifice confirmă parțial această presupunere.

Ce este stresul?

Stresul (în forma sa dezadaptativă, cunoscut ca și “distres’) este o stare de neadaptare parțială a organismului la cerințele mediului, astfel încât există un efort suplimentar pentru a face față acestora. Un exemplu uzual ia forma durerilor de cap sau de stomac rezultate în urma unei zile solicitante la locul de muncă. Stresul poate lua multe forme, cele mai cunoscute fiind stresul acut (reacția imediată în situații impredictibile) și stresul cronic (expunerea prelungită și uzura rezultată din aceasta). Literatura de specialitate infirmă mitul conform căruia stresul este în sine negativ. Astfel, distresul, mai ales în forma cronică aduce cu sine consecințe negative, însă eustresul (stresul adaptativ) ne ajută să ne mobilizăm în fața problemelor. Acest lucru nu înseamnă că devenind îngrijorați sau încrâncenați ne simțim mai bine, ci doar că acceptând probelmele și prioritizând rezolvarea lor, vom beneficia de efectul eustresului.

stres1

Sursa: http://bit.ly/2fZIsR7

Cum ne afectează stresul?

Studiile ne arată că stresul negativ ne poate afecta sistemul imunitar, acesta din urmă fiind implicat în apariția cancerului. Stresul reduce activitatea unor celule responsabile cu protejarea organismului și reglarea mutațiilor somatice responsabile de apariția cancerului (celule NK și celule cytotoxice T).

Totodată, cel mai cunoscut mecanism care leagă stresul de apariția problemelor biologice implică dereglarea axei HPA (hipotalamo-hipofizo-adrenaliană), un sistem neuronal și fiziologic responsabil de protejarea organelor de uzura stresului. Într-adevăr, stresul continuu are un efect negativ, acest lucru fiind susținut și de un studiu de cohortă din luna decembrie 2016, studiu care arată că 74% dintre femeile care au dezvoltat cancer la sân au avut în ultimii 5 ani măcar un eveniment impactant (decesul unei rude, divorț, pierderea slujbei sau orice alt eveniment considerat impactant). Același studiu arată că 34% dintre femeile cu cancer la sân experiențiază stresori cronici.

Portrait of stressed woman having head pain

Sursa: http://bit.ly/2hsy7hu

Pe scurt, stresorii (cu precădere cei cronici) acționează ca un factor de uzură pentru organism, deterorând-ul și slăbind scuturile acestuia în fața factorilor din mediul înconjurător. Prin această legătură indirectă, putem spune că stresul contribuie (nu cauzează direct și unilateral) la declanșarea sau agravarea bolilor canceroase. Stresul ne predispune la comportamente dăunătoare (mâncat în exces sau consumul alimentelor non-nutritive, fumat, adicții) emoții negative (furie, anxietate, deprimare) care ne dereglează răspunsul imunitar, contribuind la creșterea bagajului genetic în favoarea apariției cancerului

Ce putem face ca să ne protejăm de efectele negative?

Recomandările științifice pentru reducerea efectelor negative ale stresului includ o serie de modificări pe care la putem urma. Înțelepciunea comună postulează că trebuie să evităm stresul cu orice preț, însă aceasta nu este o soluție practică și nici realistă. Mai degrabă, practicarea tehnicilor de reducere a impactului emoțiilor negative (schimbarea gândurilor negative în gânduri optimist-realiste, abordarea acceptării și a tolerării dificultăților, utilizarea tehnicilor de relaxare cu efect direct asupra reducerii hormonilor stresului) sunt soluții eficiente. Totodată, una dintre cele mai utile recomandări este să facem tot ceea ce tine de noi pentru a reduce efectul cumulativ al stresului, ținând cont mulți dintre acești factori se afla sub controlul nostru (alimentația, gestionarea emoțiilor negative, odihna).

Urmărește-ne în continuare pentru a afla mai multe despre cât de important este un stil de viață sănătos în prevenirea cancerului!