Contact
Contact
Contact

Importanța rutinelor pentru starea de bine

Activitățile comune sau rutinele din viața noastră joacă un rol mai important decât ne-am fi așteptat în sănătatea mentală. Putem observa acest lucru uitându-ne la măcar un obicei pe care îl păstrăm cu statornicie, fie că e vorba de ceașca de cafea de dimineață, fie că ne referim la sarcini mai complexe, precum plimbarea de după masă sau ora de alergat din fiecare zi. Tendința naturală este să achiziționăm rutine, iar dacă le modelăm în așa fel încât să fie și mai adaptate unor momente mai dificile (post-operatoriu, în perioada de recuperare, în perioade de fatigabilitate, etc.), vom avea parte de efecte protective psihologic.

plimbare

Sursă fotohttp://bit.ly/299FHOC

Beneficiile rutinelor

Sunt un factor protectiv psihologic

Studiile arată că obiceiurile acționează ca un factor protectiv psihologic care se interpune între evenimente stresante și felul în care receptăm aceste efecte (efect „tampon”). Mintea noastră are nevoie de predictibilitate și siguranță, în special atunci când suntem confruntați cu evenimente neobișnuite vieții și ritmului noastru (mutare, intervenție chirurgicală, noi relații, etc.). Rutinele, prin caracterul lor cunoscut și rapid achiziționat, îndeplinesc această funcție, oferindu-ne un pilon stabil.

Mențin satisfacția

Fiind activități cu nivel mic-mediu de dificultate și suficient de repetate cât să nu dea naștere la nesiguranță, rutinele aduc o doză de emoții pozitive (plăcere, mulțumire, satisfacție) în mod regulat. Satisfacția derivă și din faptul că aceste obiceiuri au de multe ori și consecințe benefice pentru ceilalți (de exemplu, timpul petrecut cu copiii, grădinaritul, etc.).

gradinarit

Sursă foto: http://bit.ly/296hzM0

Mențin încrederea în forțele proprii (autoeficacitatea)

Orice nivel de activitate este asociat cu prevenirea unor simptome psihologice, cu precădere deprimarea și lipsa plăcerii. Rutinele sunt activități exersate suficient de mult cât să aducă mulțumire cu privire la sine din cel puțin două motive posibile: (1) faptul că vedem că suntem capabili să facem un lucru în mod constant, fără a renunța și (2) faptul că putem vedea că suntem în stare să fim stabili în mijlocul unor întâmplări negative.

Cum să achiziționez o rutină?

Există mai multe modalități prin care putem să achiziționăm sau să modelăm o rutină. Cheia este constanța și varierea până ce găsim activitatea preferată, nici prea dificilă (riscăm să renunțăm deoarece este prea costisitor să facem efortul să o integrăm în viața noastră), nici prea ușoară (riscăm să renunțăm deoarece nu aduce beneficii, plictisindu-ne). Ca să dezvolt un obicei, e nevoie să găsesc o perioadă în care să o practic și să fac acest lucru indiferent de piedicile din ziua respectivă. De exemplu, dacă vreau să fac mișcare zilnic, e nevoie să îmi stabilesc când îmi e mai ușor, ce tip de activitate vreau să fac și mai ales dacă e sau nu potrivită contextului vieții mele.

Cum să găsesc obiceiul potrivit pentru mine?

În unele situații nu putem avea obiceiuri pe care le dorim. De exemplu, suntem constrânși să nu facem suficientă mișcare sau chiar ne sunt restricționate unele mișcări (post-operatoriu, perioada de recuperare sau datorită unor probleme cronice). Aici este nevoie de adaptare, nu de renunțare. Chiar dacă nu avem voie să facem mișcare ca înainte, putem să gasim variante alternative (consultând medicul), fie putem să avem temporar o altă rutină. Cea mai bună soluție este gradarea activității, adică împărțirea ei în bucăți. De exmplu, dacă momentan obosesc să ies la o plimbare obișnuită de 30 de minute, pot să înlocuiesc această activitate cu treburi mai ușoare în casă.

curatenie

Sursă foto: http://bit.ly/29cYRDz

Putem să ne bucurăm de beneficiile rutinelor, atâta vreme cât privim utilitatea „jumătăților de măsură”, după cum spunea si Voltaire: „Perfect e dușmanul binelui”. În cele din urmă, dacă reflectăm puțin asupra problemelor din viața noastră, o să constatăm că am găsit cele mai multe soluții tocmai pentru că am renunțat la o căuta doar pe cea ideală.

Pentru programări la o întâlnire cu unul dintre specialiștii în psihologie oncologică, puteți suna la următorul număr de telefon: 0264 439 270.

Pentru orice alte informații, ne puteți contacta la următoarea adresă de e-mail: office@medisprof.ro

Suntem aici să vă ajutăm să vă faceți bine.