Contact
Contact
Contact

Starea de flux și efectele ei pozitive asupra minții și trupului

Cu toții am avut momente în care ne-am simțit cufundați într-o activitate placută, fie că vorbim despre sporturile copilăriei, fie că pictam sau pur și simplu ne plimbam ore întregi pe aleile propriului oraș. Studiile arată că această stare, denumită flux (flow) are efecte benefice și asupra sănătății noastre, nu doar asupra stării de bine emoționale.

Ce este starea de flow?

A te afla în starea de flux înseamnă să ajungi treptat captat de o trăire de concentrare energică, într-o stare plăcută în care implicarea este maximă. Presupune să fim una cu ceea ce facem. Probabil cele mai accesibile exemple ce ne vin în minte sunt copiii. Pe ei îi vedem complet cuprinși de jocul, desenul sau construitul pieselor de lego. Starea de flux implică o concentrare pasivă, fără să mai fim atenți la noi sau la obiectivul sarcinii. De exemplu, nu ne interesează să citim un număr de pagini în acel moment și nici nu ne focalizăm pe cât de puține am parcurs până atunci.

Starea de flow presupune să cădem pradă lipsei de control asupra acelei activități, în sensul  cufundării, nu să devenim neliniștiți pentru că nu stăpânim nimic. În sine, activitatea ne mulțumește, nu produsul ei. De exemplu, sunt așa prinși de plimbarea prin natură, încât parcă simțim că timpul a zburat și noi tot nu ne-am săturat de plimbat.

Cum mă ajută să intru în această stare?

O serie de studii ne arată că oamenii care sunt frecvent în starea de flux au numeroase avantaje, începând de la aspecte fiziologice până la aspecte ce țin chiar de productivitatea la locul de muncă. Astfel, persoanele care sunt în starea de flux ajung mai ușor la contactul cu emoțiile pozitive, iar emoțiile pozitive au efecte benefice asupra reglării stresului și astfel ne protejează de uzura acestuia la nivelul organismului.

Mai mult decât atât, studiile arată că această stare ne ajută și atunci când avem nevoie să depunem efort mental. Se pare că oamenii sunt mai productivi și au performanțe mai bune la locul de muncă sau la școală, aflați în starea de flux.  La nivelul bunăstării subiective, ne conduce la un sentiment de încredere în sine și eficacitate. Unele studii arată că fiind captați de o activitate, putem să ne reducem și emoțiile negative precum anxietatea.

 

Ce pot face ca sa ajung în starea de flow?

Probabil cea mai accesibilă cale este să identificăm o activitate ce ne place și la care ne pricepem într-o oarecare măsură sau care nu presupune un efort prea mare și să o practicăm. Este esențial să renunțăm la încrâncenarea performanței. Nu urmărim să plantăm flori în jumătate din grădină sau să terminăm o carte în 2 zile, ci să ne cufundăm în aceste activități.

Totodată, e bine să nu alegem nici activități prea monontone sau prea stimulente, ci pe cele provocatoare în mod necompetitiv și pe care suntem parțial stăpâni. O altă condiție esențială este să știm exact ce vrem să facem, nu să oscilăm între mai multe activități. Astfel, mintea o să devină mai degajată și nu ne vom preocupa să ne consumăm energia învățând ceva complet nou.

La fel de important este să eliminăm distractorii, adică să avem grijă să nu mai facem alte lucruri sau să ne gândim la ce sarcini avem în acea zi. Dacă atenția noastră se împarte, nu vom putea să trăim satisfacția cufundării într-o activitate.